Tematy wykładów
- ogólne własności MATLABa, obszar zastosowań,
pojęcie interpretera, efektywność
- podstawowe struktury danych: macierz,
sposób zapisu
- bazowe operacje na macierzach: mnożenie, operatory z "."
- wycinanie kawałków macierzy
- gospodarka pamięcią, clear, who, whos
- pojęcie funkcji, niektóre standardowe funkcje: sin, cos,
tan, log, log10
- operacje na macierzach jako podstawowy typ operacji
- generowanie wykresów funkcji: plot, kilka wykresów na jednym
układzie
- sposób pamiętania macierzy, zmiana kształtu macierzy: reshape
- torzenie podmacierzy i ich łączenie, odwołania z wykorzystaniem :
- zlecenia pomocnicze: clc, home, dir, cd, pwd, diary, zlecenia z wykorzystaniem !
- skrypty, reguły tworzenia i ich działanie
- komentarze: składnia, współpraca z help w skryptach, reguły
tworzenia komentarzy
- reprezentacja liczb rzeczywistych w MATLABie,
- zlecenia format
- łańcuchy: reprezentacja, funkcje konwersji: int2str, num2str,
str2num, str2double
- podstawowe standardowe funkcje na łańcuchach:
blanks, deblanks, findsstr, char, strrep, lower, upper, strcomp
- zlecenie eval: zastosowanie do sterowania z klawiatury,
możliwości budowania dynamicznych struktur (wirusy, zabezpieczenia
programów)
- zlecenia komunikacji z użytkownikiem: input, keyboard, pause, disp
- instrukcje sterowania: brak goto, pętla for
- pętla while, instrukcja switch
- zagnieżdżenia pętli,
- instrukcja break
- funkcje: semantyka, komentarze
- zakres zmiennych w funkcjach
- przekazywanie parametrów w Matlabie
- przekazywanie parametrów by reference i by value,
różnice między tymi mechanizmami
- zmienne globalne
- przechowywanie funkcji w przestrzeni roboczej,
- argumenty wejściowe funkcji, nargin, nargout, varargin, varargout
- podfunkcje
- debugging: stosowanie instrukcji echo,
pause, keyboard, error, warning
- debugger Matlaba, stosowanie dbstop,
dbstep, dbup, dbdown, dbstack, dbstatus, dbcont, dbquit, dbclear
- formaty plików: ASCII, MAT
- obsługa plikow ASCII:
- fopen, fclose
-
fscanf i textread, fprintf
- fgetl
- feof
- fread i fwrite
- fseek i ftell
- load, save
- tablice komórkowe
- tablice wielowymiarowe
- grafika:
- plot, loglog, bar, hist, polar, ...
- fplot
- axis, ylabel, xlabel, title, text
- print, grafika rasterowa i wektorowa
- subplot
- plot3
- sposób syntezy i pamiętania kolorów, mapy kolorów
- hierarchia obiektów Handle Graphics
- identyfikacja obiektów graficznych, handles,
- gcf, gca, gco
- zlecenia get i set
- GUI:
- obiekty uicontrol
- przykłady użycia slider, pushbutton, edit
- funkcjonowanie Callback
- helpdlg
- makemenu
- msgbox
- ginput
- wykresy funkcji 2 zmiennych:
- meshgrid
- mesh
- sposoby wizualizacji powierzchni w przestrzeni
3-wymiarowej: kolory, oświetlenie, punkt
obserwaacji (view)
- surf